2010. december 7., kedd

December 7 - Két választás Magyarországon - 1990 - 4: A kis pártok is kampányolnak

Témakör: Reklám
Idő: 1990
Stílus: kisebb pártok = még gázosabb kampánystratégiák
Fíling: Hát ez tényleg borzasztó


Leírás:

Régen ígértem, de most végre eljött az ideje, hogy lezárjuk az 1990-es választások a különböző pártok kampányarculatán keresztül történő bemutatását. Nem ígérhetem, hogy most valami még durvább jön, mint bármi, amit eddig láthattatok. 

Sőt, ezek a hirdetések kifejezetten belesimulnak a kilencvenes nagy átlagba. 

Az igazán nagy ágyukat az első részben lőttem el buta módon, ahelyett, hogy sorban, a gyengébbtől az erősebb gagyiig haladtam volna. 

De lassan alakult ki a blog jelenleti arculata - ez lehet a mentségem is egyébiránt.


SZOCDEM hirdetés



Voltaképpen korabeli színvonalon ez egy teljesen korrekt hirdetésnek tekinthető - se több, se kevesebb.
 . 
Az újonnan alakult Magyarországi Szociáldemokrata Párt kifejezi benne az egységét más országok szociáldemokrata pártjaival. 

Kedves egészségükre (szét is estek tökhamar, annak rendje és módja szerint)!



Együtt Magyarországért Unió 



Nade viszont ez már sztem rendesen üt.
 
Mármint jó, okés, új párt, kis párt, 1990, Mo, nincs pénz nagy hirdetésre - nade izé...

A kopott konyhakredenc lábánál fehér ingben undorító, szarral összekent fehér rongy mosása, mint poltiikai metafora... Nálam ez  kiverte a biztosítékot.

De az igazi hab a tortán nem is ez, hanem az, hogy a reklám főszereplője nem más, mint Rozsomák.

Nem, nem az a Rozsomák, akit mi az X-Menből "Farkasként" ismerhetünk (holott még a kilencvenes évekbeli képregényekben ezen a néven fordult elő), hanem a Szomszédok teleregény Rozsomákja, az irritáló házfelügyelő a Böhm bácsi és a Kutya úr közti "interregnumban".

Ez a hang, ez a bicskanyitogató arckifejezés és tenyérbemászó orgánum (Farkas Tamás tulajdona) tette száz százalékosan vállalhatatlanná és übergázossá ezt a hirdetést (igen, majd pont Rozsi fogja tisztára mosni a közéletet :).

Persze, ma egy röhögéssel elintézhetjük a dolgot, pedig ne becsüljük alá a politikai kommunikáció hatalmát: lehet, hogy emiatt a minősíthetetlen hirdetés miatt tűnt el teljesen az "Együtt Magyarországért Unió" a hazai közéletből, pedig a demokrácia egyik védőpajzsa lehetett volna és lehet, hogy ha pont ők fejlődnek fel  egy komolyabb párterővé, akkor egészen másként (mondjuk sokkal pozitívabb irányba) alakul a magyar rendszerváltás... :)


KDNP - a slusszpoén



Nekem tényleg szimpi az az irányvonal, amit a Kereszténydemokrata Néppárt kezdetben, vagyis ekkoriban képviselt.

Persze a szavazóbázisa tele volt olyan kisnyuggerekkel (jelentős részük azóta kihalt), akik a Horthy-rendszer visszahozásában lelték volna igazán kedvüket és hát ez a hirdetés is, látszik, elsősorban az ő kedvükben akart járni. de azért egy jó kis, masszív jobb-közép párterőről beszélhettünk az ő esetükben, és egy ilyen pártra mindenképpen szűkség van egy demokratikus parlamentben, akár még domináns pozícióban is. 

Bazzeg, de ezek a reklámok akkor is röhejesek...

Az elsőben a zene meg az egész - majd beszartam. Szinte a bőrömön éreztem, ahogy jön vissza az inkvizíció, meg az egyházi elnyomás többi kelléke.

A másodikban meg ez az "erdélyi harangok hangja is a Kereszténydemokrata Néppárt programját hirdeti" kezdetű szöveg zúz rendesen. Ez konkrétan tisztán a Horthy-rendszer politikai kommunikációjának eszköztárára emlékeztetett: ugyanis 1920 és 1944 között, mikor az elcsatolt országrészekről volt szó a filmhíradókban, mindig templomból kijövő xy városbeli parasztasszonyokat, vagy még szívesebben gyermekeket mutatták. 

Na ne, kérném tisztelettel: ez 1990 nem 1939... 

Azért eltelt egy kis idő azóta, meg történt egy és más, ami felülírta az erőviszonyokat / politikai kommunikációt / az akkori status quo-t és a többi... 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése