2010. november 26., péntek

November 26. - Vasút a város alatt - Híradófilm az M2 építéséről



Témakör: Híradórészlet
Idő: 1970
Stílus: Tudományos-ismeretterjesztő-propaganada-szocreál 
Fíling: Kemény az az utalás 2:30-nál a Nemzetiről



Leírás:

Mármint a Nemzeti Színházról.

Az ország egyik legfontosabb kulturális létesítményét mind a mai napig nem 100 %-osan feldolgozott okokból, logisztikai problémákra hivatkozva 1965-ben, a metro építésére hívatkozva egyszerűen felrobbantották.

Ez a híradórészlet egyébiránt a Kádár-korszak infrastrukturális fejlesztései közül az egyik legfontosabbnak, a kettes metró létrehozásának állít emléket. A kezdetben a Deák tértől a Fehér útig, majd 1972-re a Déli Pályaudvartól az Örs vezér teréig közlekedő szerelvényeken sztem az Mo. huszadik századi lakosságának 70%-a biztosan utazott már legalább egyszer, sőt megkockáztatom, hogy minimum a világ jelenlegi népességének egy/százada is, így nem kevesen tudják, hogy miről beszélek, mikor ezt a létesítményt emlegetem.

A mini-doksiból amúgy az is kiderül, hogy már 1950-ben elhatározták a felépítését, de sok, a linkelt wiki-szócikkből is kibontakozó okból 1954-től  1963-ig szünetelt az építése - egyébként az urban legend szerint állítólag egyetlen brigád dolgozott még rajta ezalatt az idő alatt is, pusztán önszorgalomból.

Akárhogy is van, ez is retro ám fiúk-lányok - a bemondó jellegzetes hangjától kezdve a zenei aláfestésig (amely egyébként egy The Birds-szám átdolgozásától a "Maga rég nem lesz a világon" jazzes változatáig terjed - jut eszembe, azt már meséltem, mikor meghallottam a Keresztapa 2. zenéjét (persze, hiszen akkor még nem nyúlt el a jogdíj vasmarka a Vasfüggönyön túlra...) egy birkanyírásról szóló oktatófilmben? :), az meg már csak hab a tortán (meg a "kakaóscsiga közepe", na és "a f*szon az utolsó rántás") külön élményt jelent, hogy mindnyájunk Jancsi bácsija is felbukkan benne - pirosló, vidám, mosolygós arccal kérdezgetve munkásokat és középvezetőket munkájukról...

Még két megjegyzés:

1. Nem vicc, a levegő tényleg túltelített héliummal egy ilyen szituációban és hát, a hélium tudjuk milyen hatást gyakorol az emberi hangra.

2. Én bírtam egyébként a második hazai földalatti vasút 09:02-től látható belső kialakítását, stílusát. Sajnos a falakra meg a padlóra kentek ezt-azt az évtizedek, így a mostanában zajló felújítást előbb-utóbb mindenképpen meg kellett volna ejteni, de igazán tekintettel lehettek volna az eredeti dizájnra, hiszen ez minden állomásnak egyedi hangulatot adott, míg az újabb kicsit homogén fílingű, bár sokak véleményével ellentétben sztem jól néz ki.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése