2011. január 16., vasárnap

Január 16. - The History of the band called "The Japan" 7. - Gentlemen take polaroids SIDE B

Témakör: Music
Idő: 1980
Stílus: From the new romantic to the art pop... 
Fíling: From the emotional to the artistic...

Tracklist: 

"Methods of Dance" – 6:53
"Ain't That Peculiar" (Smokey Robinson/Warren "Pete" Moore/Marvin Tarplin/Robert Rogers; Jobete Music UK Ltd.) – 4:40
"Nightporter" – 6:57
"Taking Islands in Africa" (Ryuichi Sakamoto/Sylvian) – 5:12
"The Width of a Room" - 3:14


Leírás: 

A Japan 1980-ban már éppen pont félúton van két markáns irányzat között: az egyik a new romantic, a másik az art pop világa - s mindkettő a new wawe nagy, mindenféle muzsikát összegyűjtő folyamában egyesül... 

A Gentlemen take polaroids B-oldala erre a jelenségre tipikus példa - azt mondhatnám, hogy ez az album félig még Second that Emotion, félig viszont már a Tin Drum a maga - egyébként következő alkalommal prezentálandó - Visions of China-jával, meg Still Life in Mobile Homes-jával... 

Methods of Dance



Szöveg itt

Furcsa, átmeneti szám ez is... 

A hangzásvilág egy az egyben new wawe-es, picit new romantic-os, de sokkal inkább emlékeztet a Quiet life-ra, mint bármi, amit a csapat ezután művelt. 

A rézfúvósok különösen meghatározóak ebben a dalban, amely távol-keleties, kicsit indiaias, kicsit thaiföldies hangulatú hangsorokat foglal magába... 

Felvételünk már 1982-ben készült (két évvel a lemez megjelenése után - az albumon fellelhető verzió meghallgatható itt) - a zenekart Masami Tchuichya kíséri, aki a korszak egyik népszerű japán gitárosa és énekese (ezúttal mindkét minőségében megnyilvánul)...  

Mondanom sem kell, hogy a végeredmény milyen nagyszerű!


Nightporter



Szöveg itt

Finom, visszafogott, lassú és érzelmes ballada viszont a következő szám: minden ízében újromantikus... 

Nincs dobkísérete, csupán a szintetizátor, a zongora és egy oboa  hűvös hangja szól, miközben Sylvian halkan (néha-néha, kiemelt helyeken picit hangosabban) elénekli ezt a dalt.

Gyönyörű, nárcisztikus, kétségbeesett, melankolikus, erotikus - egyszerre...

A Japan egyik leggyönyörűbb balladisztikus, lassú szerzeménye ez (persze kérdés: melyik nem gyönyörű ezek közül?)


Taking Island to Africa



S ha már a Tin Drum-ot emlegettem fentebb, a következő albumukat, akkor következzék egy olyan szám, amely már szinte tökéletesen illeszkedne annak a hangzásvilágába is...

Bemutatom az art pop-ot, hölgyeim uraim, s e dal képében még a könnyebben befogadható zenei formavilágát - nem tudom mennyire réteg ez a mjúzik és mennyire nem, de azt igen, hogy számomra nem egyszerűen hallgatható, hanem kifejezetten izgalmas és fordulatos.

A dal instrumentális alapját nem kisebb személyiség, mint a híres-neves japán Ryuichi Sakamoto virtuóz szintetizátorjátéka adja - Sakamoto többször működött együtt a Japan-nel ilyen-olyan közös projectekben (a leghíresebb ezek közül talán a Happy Christmas Mr. Lawrence c. film hamarosan prezentálandó zenéje)...

Mint mondtam, nem tudom, mennyire könnyű és mennyire nem ez a muzsika - ám tény, hogy vitathatatlanul zseniális...

S a szöveg sem kevésbé... 



The Width of a Room 



Szövegről nem is beszélhetünk viszont a mai utolsó szerzemény esetében - csupán egy szörnyen nyomasztó dallamról...

Ez a kompozíció valóban nyomasztó, különösen hideg, sötét, esős őszi-téli éjeken-estéken az, ennek ellenére mégsem lehet abbahagyni a hallgatását...

Valahogy fogvatart - félelmetes, de el is varázsol egyszerre...

Hogy lehet ezt néhány akkorddal elérni?

Okvetlenül David Sylvian-nek kell lenni hozzá?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése