Témakör: Music
Idő: 30's
Stílus: Fox, foxtrott, swingfox, showfox - egyszóval jazz
Fíling: "Gyújtó ritmusától még az aggastyán is friss..."
Leírás:
Aki csak egy 1931 és 1945 között készült magyar filmet, azaz a magyar mozi históriájának első, jellegzetes hangosilm-periódusának időszakából való alkotást is látott már életében, az pontosan tudja, hogy ezekben a filmekben milyen fontos szerepe van a diegetikus zenének.
Aki csak egy 1931 és 1945 között készült magyar filmet, azaz a magyar mozi históriájának első, jellegzetes hangosilm-periódusának időszakából való alkotást is látott már életében, az pontosan tudja, hogy ezekben a filmekben milyen fontos szerepe van a diegetikus zenének.
Ez a csúnya szó - mármint az, hogy diegetikus - nem jelent mást, mint olyan muzsikát, amely nem a film aláfestő-zenéjeként funkcionál, hanem a film cselekményébe beleágyazottan szólal meg - vagyis nem olyan, mint a Gyűrűk Ura filmzenéje, hanem olyan, mint mondjuk a Macskajajé.
Ezekben a filmekben gyakran, akárcsak a későbbi musicalekben, az emberek minden előzmény nélkül csak úgy elkezdenek énekelni, s emellett nem ritkán muzsikálni, hogy így fejezzék ki, (általában túlcsorduló) érzelmeiket. Ez sem újdonság - az akkori magyar filmekben például ezt vagy finom, lágy melodikus dallamokra, vagy táncra ingerlően ritmikus jazz-kompozíciókra teszik.
A következő, ma első, szombaton pedig második részével jelentkező összeállításunk lényegében az utóbbi, azaz inkább ritmikus, mint dallamos zenei szerkesztés jegyében született track-ekben dúskál majd. Szám szerint tizenöt, teljességgel új, eleddig a digitális világban még nem hallott - s a valódiban sem túlságosan ismert - különlegesség következ (ja, ismét egytől egyig saját megosztásokról van szó).
A következő, ma első, szombaton pedig második részével jelentkező összeállításunk lényegében az utóbbi, azaz inkább ritmikus, mint dallamos zenei szerkesztés jegyében született track-ekben dúskál majd. Szám szerint tizenöt, teljességgel új, eleddig a digitális világban még nem hallott - s a valódiban sem túlságosan ismert - különlegesség következ (ja, ismét egytől egyig saját megosztásokról van szó).
Filmek - ha úgy tetszik - soundtrack-jeiből való dalok és zenei betétek érkeznek most tehát, a korabeli nívós jazzenészek és többnyire színész-énekesek előadásaiban, a korabeli Pest finom, Gerbaud-ízű eleganciájával és a benne élők oly igen elfeledett és vigasztalanul, örökre elmúlt érzelmességével fűszerezve.

Harmadszorra következik egy igazi gyöngyszem: egy rendkívül kellemes Kazal László nóta. A háború utáni idők híres-neves humoristája a háború előtti idők nevezetes dalszerzője és jazzénekese volt. Tőle származik ez az elképesztően ritka és alulértékelt, ám rendkívül finom kis lied, amely a poligám szerelem oly sokunk által megtapasztalt kesze-kusza világát tárja elénk, s talán azért is ismeretlen a szélesebb közvélemény előtt, mert az 1935-ös "Muki" c. film, amelyben elhangzott, sajnálatos módon elveszett.
S amíg Kazal a mikrofonba dúdolta bele a lágy melódiákat, Orlay Chappy a jazzdobokat püfölte nagy igyekezettel. A világot bejárt zseniális muzsikus, aki mindenhol és mindenkinek játszott (legyen bizonyság erre 1944-es önéletrajza, a Jazzdobbal a világ körül), a Tarka-barka c. rövidfilmben elhangzott kellemes zenei betét, a Dobpárbaj értelmi szerzője. Ez nem szalonzene kérném tisztelettel - ez a nagyváros muzsikája, a háború előtti pesti forgatag soha vissza nem térő hangulata egy fantasztikus dobszakértő (és nem kevésbé hozzáértő zenekara) tolmácsolásában!
Ábrahám Pál Chappy-hez hasonlóan a korabeli hazai könnyű-műfaj egyik méltatlanul elfeledett zsenije volt. Musicalje, a Bál a Savoy-ban világviszonylatban is nagyon jelentős, a belőle készült magyar-német koprodukciós moziadaptáció pedig, a megsemmisítően gyönyörű Alpár Gitta főszereplésével, szinte világsikernek mondható. A The Ball in the Savoy - amit még az 50-es és 60-as években is nagyon szeretett a közönség - egyik betétdala, amit ötödikként hallhatunk mai összeállításunkban - az ún. Niagara Fox vagy Dzsu-Dzso, amely egy nagyon kellemes kis revü-nóta.
"Mondd meg nyíltan, miért haragszol rám, drágám..." - énekli bársonyos baritonján Mihályi István. Dalolta ezt a dalt Kazal László is - 1943-ban, a "Ragaszkodom a szerelemhez" c. filmben, ami meg is csodálható a youtube-on - csakhogy ez a felvétel hat évvel korábbi és az "Egy lány elindul" c. alkotásban hangzott el először. Ezt az utóbbi - vagyis éppenséggel előbbi - verziót prezentáljuk most, amely ritmusosabb, táncolhatóbb, izgalmasabb mint a Kazal-féle.
Végezetül - már ami a mai napot illeti egy - kellemes, tangóharmonikára íródott - zenei betét következzék a "Magyar kívánsághangverseny" c. alkotásból...
Tessék kiélvezni ennek a remek muzsikának minden percét - már csak azért is, mert folytatás csak szombaton érkezik...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése