Témakör: Reklám
Idő: Late 60's
Stílus: Jellegzetesen "őskori" marketing
Fíling: Hosszúak, nem túl fantáziadúsak és meglehetősen unalmasak, viszont dizájnosak, kellemes a zenéjük és nagyon erős retro-potenciállal bírnak
Leírás:
Dióhéjban így lehetne jellemezni a hatvanas esztendők hazai reklámgyártásának most következő öt igazi ritkaságát, amelyek mostanában kerültek elő a youtube berkeiből, miután évtizedekig szunnyadtak
Annak ellenére, hogy épp tegnapelőtt prezentáltunk ezek közül hármat, még elmondhatjuk, hogy a hatvanas évekből kevés hazai reklámfilm maradt meg, s nem sokkal több a hetvenes évekből - ehhez képest összehasonlíthatatlanul much more a nyolcvanasokból, hogy aztán a kilencvenes s pláne a kétezres évek nagy reklámdömpingje kenterbe verjen mindent, amit addig e kárpáti tájékon összehoztak Verbung címszó alatt.
Ha azt mondom, hogy kevés, legfeljebb ötven-hatvanra gondolhatok mindösszesen.
Ennek ismeretében is különlegesnek tekinthető a mostani termés. Az említett öt advertising-et azért gyömöszöltem bele egy csokorba, mert egyvalami összeköti őket: mindegyik a Kozmetikai és Háztartásvegyipari Vállalat (KHV) megbízásából született.
Ennek ismeretében is különlegesnek tekinthető a mostani termés. Az említett öt advertising-et azért gyömöszöltem bele egy csokorba, mert egyvalami összeköti őket: mindegyik a Kozmetikai és Háztartásvegyipari Vállalat (KHV) megbízásából született.
Ugye, csak a körülmények tisztázása végett: ez a hazai korporáció gyártott jóformán minden kozmetikai terméket az 1958-as gazdaságpolitikai intézkedések következtében megtörtént létrejöttétől egészen úgy nagyjából 1990-ig Magyarországon. Persze voltak termékcsaládnevek - mint a Caola meg a Fabulon, vagy az itt szereplő Tipp, Mos6, hogy ne is beszéljek a Camea, majd Lady Camea, és hasonló neveken futó kozmetikai cikkekről ne is beszéljek - de ezek nem valódi brand-ek voltak, nem volt versenyhelyzet a termékek között, hanem csupán az egyetlen, monopol helyzetben lévő, e területen egyeduralmi pozíciót élvező vállalat különböző új ötletei.
A reklám nem arról szólt tehát, még egyszer mondom, hogy versenyeztessék az árukat - fenéket.
Egyszerűen vagy arról, hogy beharangozzanak egy-egy új terméket, vagy pedig nem volt semmi értelmük, hiszen évtizedek óta használt, jól bejáratott márkák hájpolása volt a céljuk egy légmentesen zárt gazdasági rendszerben.
Így tessék tehát skubizni ezeket a 60-as évek végén készült reklámcsodákat - elsőként az ősrégi, háború előtti terméknevet megőrző Ovenall fogkrém mutatkozik be egy bájos kisfilmmel, amelyben a tárgyanimáció a korban igen kedvelt bájos eszközével éltek a készítők.
Ezt követően egy 1 perces - ez ugye manapság maratoni hosszúságnak számít a reklámok világában - hirdetésben egy elragadtatott szőkés-barna hajú nőci (a jellegzetes szockorszakbeli szépségideál megtestesítője), azt akarja elhitetni velem, a rutinos mosogatóval, hogy létezik olyan mosószer, amely csak holmi áztatással lehoz minden koszt az edényről, holott ilyesmi legfeljebb egy mosogatógép esetében lehetséges...
Az Alba mosószer bűbájos kis animációs filmnek is beillő reklámjában... - na jó, inkább hagyjuk, még rám sütnétek, hogy perverz vagyok...
Bizony, az Amodent fogkrém ilyen régi!
A következő kisfilm ugyanis ezt a terméket reklámozza...
Ugye milyen szép, elegáns csomagolása volt az Amodent fogkrémeknek annak idején? - nem úgy, nézett ki mint a mostani "korcs utód", amiről ötszáz méterről lerí, hogy milyen olcsó és pocsék. És igen, ezek a paszták még haboztak is - a régi szép idők, nemde, pályatársak?
A mai utolsó vidink - hát, most tényleg én vagyok perverz, vagy ezek a hatvanas évekbeli reklámok tényleg alternatív lehetőséget kínáltak a nőknek a flakonokkal való intim játékra?
Komolyan - vagy én gondolok túl sokat mostanában - tavasz közeledtével - a szexre, vagy tényleg egyértelmű, amit itt látunk és a flakon valóban fallikus szimbólummá lényegül át?
És ha igazam van, akkor hol van itt a "reégi jaó szocialista erkölcs"? :D
(Csak betoltam ezt végül, pedig az Alba paszta reklámjánál még magamba fojtottam ezt a kérdést - "...korszerű műanyagflakonban. Nem ázik, nem törik- kényelmes, gazdaságos"... - forduljak pszichológushoz, vagy ez tényleg a hatvanas évek ideális "béketáborbeli" női önkielégítő segédeszközének használati leírása? :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése